Schizofrénia a náboženstvo – časť 3 Rešerše, 3.5

Úvodom: Tento článok je časťou mojej e-knihy Schizofrénia a náboženstvo (výber z tvorby), ktorá je dostupná zdarma na stiahnutie v internetovom kníhkupectve Martinus. Ak sa vám článok páči, stiahnite si e-knihu, aby som mal aspoň nejaké predaje – zdarma. Knižku si ľahko vyhľadáte a stiahnete. Stačí na stránke Martinus.sk zadať do vyhľadávača moje meno Pavol Dančanin alebo titul Schizofrénia a náboženstvo a knižku si stiahnuť.

3.5 KOZÁK, Jan. Úvodné slovo ku knihe: BUDDHA. Dvacet jedna řečí askety Gótama zvaného Buddha  (Lit. [1a], [1b]).

Rád by som zacitoval niečo o vplyve buddhizmu pri formovaní kresťanstva. K tejto téme dokladám text Jana Kozáka (In: [1a], 9-11, citát je doplnený a skompilovaný z vydania [1b], 10-12). Text som trochu zjednodušil.

Dnes, po objave qumránskych [kumránskych] zvitkov, ale hlavne po senzačnom náleze nových, doteraz neznámych ranokresťanských evanjelií a iných kresťansko-gnostických spisov v Nag Hammádí, je zrejmé, že europocentrická koncepcia vzniku kresťanstva je neudržateľná. Už pred týmito významnými nálezmi z polovice 20. stor. existovali domnienky niektorých vedcov (v češtine pojednané v záverečnej kapitole knihy prof. V. Lesného: Buddhizmus) o vplyve buddhizmu na vznik kresťanstva, ktoré vychádzali z rozpornosti charakteru Nového a Starého zákona a z podobnosti niektorých miest evanjelií s buddhistickými legendami. Tieto domnienky sú novými nálezmi ešte viac potvrdzované. Z qumránskych textov vyplýva, že tzv. kresťanstvo sa formovalo už pred narodením Ježiša Krista, zrejme pod vplyvom z Východu prúdiacej duchovnej tradície. Nag hammádíjské texty potom dokladajú, že tzv. gnóza, vykladaná katolíckou cirkvou podľa svojich svätých otcov ako heréza, kacírstvo a ošklivosť, sa nevyvinula z akéhosi čistého kresťansko-katolíckeho hnutia ako jeho chybná vetva, ale práve naopak  – rímske katolíctvo sa postupne sformovalo z pôvodnej gnostickej podoby kresťanstva do svojej svojráznej formy. Základnou črtou tohto gnostického, ranokresťanského videnia sveta, ktoré je v úplnom rozpore so starozákonnou židovskou tradíciou, je dualizmus nemanifestovateľného, nepredmetného náboja lásky, svetla, pokoja a večnosti, ktorý stojí v protipozícii ku všetkým silám predmetným, manifestovaným, teda vízia, svojím základným charakterom totožná s Buddhovým videním sveta. Pesimistické videnie vonkajšieho sveta, poznanie (grécky gnósis) podstaty zjaveného sveta ako rozhodujúci moment oslobodenia, prebudenie z nevedenia ako hlavný zázrak obratu, spolu s kultom svetla, jasu, lásky, pokoja, ďalej gnostické učenie o neustále sa opakujúcich epochách času (Brahma, hlavné indické božstvo, podlieha kolobehu životov), to všetko a ešte mnoho ďalšieho je úplne evidentne východného, indo-iránskeho pôvodu.

Priepasť medzi Novým a Starým zákonom sa tak dá interpretovať vpádom indoiránskych archetypálnych predstáv do židovskej tradície monoteistickej, výsledkom čoho je veľké zmätenie pojmov, ktoré sa odráža v Novom zákone. Autori troch synoptických evanjelií (Matúš, Marek a Lukáš) sa pokúšajú skĺbiť tento mocný nápor indickej a perzskej optiky so starou židovskou tradičnou vierou v Mesiáša a vteliť legendu o Buddhovi do svojej správy o Ježišovi. Občas pritom zabudli z buddhistických legiend škrtnúť alebo premeniť vety, takže v Novom zákone ostávajú torzá buddhistických predlôh (napr. známe miesto v púšti so zvieratami, Marek 1, 13). Celý tento prúd indoiránskeho videnia sveta, ktorého súčasťou je i Ježiš, „Syn človeka“ (staroiránsky kult „Človeka“), bojovník za svetlo a „život večný“ proti kniežaťu tohto sveta (u Buddhu nazývaným Máro), sa valí do Európy i v nasledujúcich storočiach, kedy najväčšie „kresťanské“ autority východného Stredomoria, napr. Basilidés, vykazujú ešte zreteľnejší buddhistický pôvod celého prúdu, aby sa potom, po dlhotrvajúcom, oplodniteľskom diele, narodilo v tomto západnom priestore niekoľko jeho „detí“ – katolíckych cirkví (katholikos, grécky všeobecný): rímska, antiochijská, alexandrijská, jeruzalemská, arménska, ktésifóntska – nestoriánska, so správnym územím od Mezopotámie po Čínu, carihradská a ďalej menej známy, nie však menej významný, tisíc rokov trvajúci manicheizmus.

Rímsko-katolícky prúd vykryštalizoval asi okolo 4. stor. do presvedčenia, že Jahve, krvavý Hospodin Starého zákona, je totožný s Ježišovým Otcom zákona Nového [Bohom lásky] a stal sa tak všeobecným Bohom všetkého a všetkých, nech sú rozpory týchto dvoch vízií – Starého a Nového zákona akokoľvek veľké. (…) Katolíckej cirkvi rímskej sa tak ako dedičke starej, všeovládajúcej moci  podarilo spojiť obidve tradície – svetovej vlády [Starý zákon] a kresťanskej, pôvodom východnej duchovnej obrody v  jeden kuriózny a rozporuplný program.

Kompletné poznámky:

1 Množstvo článkov na túto tému možno nájsť na internete cez vyhľadávač. Odporúčam napr. Co je to synchronicita? | Doktorka.cz. Odkaz: <http://psychologie.doktorka.cz/synchronicita/>. Prístup 2016-07-10.

2 Evanjelium podľa Tomáša je súčasťou apokryfov, t.j. historických prameňov, ktoré sú z biblického kánonu vylúčené.

3 Buddhisti popierajú existenciu individuálneho ja, svoju vlastnú duševnú substanciálnosť, a rozvíjajú filozofiu ne-ja alebo prázdnoty ja: ne-jastvo – anátman. … učenie o ne-jastve [anátman]  podporujú všetky buddhistické školy, lebo všetky rovnako uznávajú názor o atmane, t. j. pridŕžajú sa viery v existenciu individuálneho ja ako koreňa všetkých ťažkostí. Predpokladať, že veci existujú nezávisle, majú „vlastné ja“,  je názor o existencii individuálneho ja, ktorý nie je pravdivý. Pre tento názor o atmane ďalej putujú bytosti v kolobehu narodenia a smrti. Názor o atmane je teda koreňom samsary alebo putovania  ([3], 61). 

4 Pokiaľ akákoľvek stránka vášho nasledovania dharmy, myšlienka, slovo alebo skutok slúži tomu, aby živila váš sebastredný postoj,  je to ako prevracanie bohov v diablov ([4], 203).

5 Kresťania majú krédo: Miluj blížneho ako seba samého! (Mt 19,19; Mt 22,39; Mk 12,31; Lk 10,27) Krédom buddhizmu je: Miluj blížneho (vnímajúce bytosti) viac ako seba samého! Buddhistickou rétorikou povedané: Prekonaj sebastredný postoj (postoj centrálne zameraný na seba, egocentrizmus, egoizmus) a daj splynúť sebe samému, svojmu ja, s ostatnými / zameň seba samého s ostatnými! Dať splynúť sebe samému s ostatnými [zameniť seba samého s ostatnými] neznamená len myslieť na ostatných ako na seba a na seba ako na ostatných. Znamená to, že vezmete svoj postoj, v ktorom považujete seba samých  za veľmi vzácnych, a prenesiete ho na ostatných, a miesto seba budete za veľmi vzácnych považovať ich. Váš predchádzajúci postoj nevšímavosti, ktorý ste zaujímali vo vzťahu k ostatným, použijete teraz na seba samých. To neznamená, že by ste nemali na seba vôbec myslieť. Ale keď ide o vyplnenie zámerov ostatných, mali by ste prehliadať svoje vlastné záujmy ([4], 133). Aj preberanie zodpovednosti za blaho tých, ktorých ste skôr zanedbávali, sa nazýva zámena seba samého s ostatnými ([4], 135). To je cesta k osvieteniu. Ľahko je vidieť rozdiel medzi detinskými, nedospelými bytosťami, ktoré sú zaujaté len sledovaním svojich vlastných záujmov, a plne prebudenými buddhami, ktorí pracujú len kvôli ostatným ([4], 132-133).

6 Šrí Ramana tento výraz používal pre označenie stavu, v ktorom má človek priamu skúsenosť s Ja ([7], 159).

Kompletná literatúra:

[1a] BUDDHA. Dvacet jedna řečí askety Gótama zvaného Buddha. Překlad Jan Kozák. 1. vyd. Praha: Felt Technika, 1993. 239 s. Bibliotheca gnostica.

[1b] BUDDHA. Dvacet jedna řečí askety Gótama zvaného Buddha: vybrané súty pálijského kánonu Tripitaka. Překlad Jan Kozák. 2. vyd. Praha: Bibliotheca gnostica, 2006. 234 s. ISBN 80-904050-0-2.

[2] Dalajláma XIV.: BSTAN-‚DZIN-RGYA-MTSHO, XIV. Čtyři vznešené pravdy: základy buddhistického učení. Překlad Thubtän Džinpa. Praha: Pragma, ©2002. 160 s. ISBN 80-7205-857-6.

[3] Dalajláma XIV. / Gelong Tenzin Gjatšo: BSTAN-‚DZIN-RGYA-MTSHO, XIV. Otvorenie vnútorného oka. Bratislava: Živena, 1992. 100 s. ISBN 80-85177-38-2.

[4] Dalajláma XIV.: BSTAN-‚DZIN-RGYA-MTSHO, XIV. Probuzení mysli a osvícení srdce. Překlad Pavel Toman. Vyd. 1. Praha: Pragma, 1997. 251 s. Základní učení tibetského buddhismu. ISBN 80-7205-472-4.

[5] Dalajláma XIV.: BSTAN-‚DZIN-RGYA-MTSHO, XIV. a MICHEL, Peter. Přirozenost Buddhy: rozhovor o povaze lidského „já“. 1. české vyd. Praha: Aquamarin, 1996. 71. s., [8] s. obr. příl. ISBN 80-901922-4-6.

[6] MAHARSHI, Bhagavan Sri Ramana. Kto som? Preklad Anna Galovičová.  Piešťany, 2012. [online]. Odkaz: <https://www.priatelstvo.slovindia.sk/storage/1357205030_sb_bhagavansriramanamaharshi_1.pdf>. Prístup 2021-03-31. Poznámka: Stačí do vyhľadávača zadať autora a titul.

[7] MAHÁRŠI, Ramana. Buďte čím skutečně jste: učení  Šrí  Ramany  Maháršiho (David Godman, Ed.). [online]. Odkaz:
<http://www.advaita.cz/wcd/e-knihy/ramana/e056fb44_0_ramana_plna_verze.pdf>. Prístup. 2021-02-11.  Poznámka: Stačí do vyhľadávača zadať autora a titul.

[8] POKORNÝ, Petr, ed. a DUS, Jan Amos, ed. Novozákonní apokryfy. I, Neznámá evangelia. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2001. 461 s., [16] s. obr. příl. Knihovna rané křesťanské literatury; sv. 1. ISBN 80-7021-406-6.

[9] RUESCH, Hans. Dlhé sú tiene severu. 1. vyd. Bratislava: Osveta, 1961. 202 s. Svetom.

[10] STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Čtvrté vydání. Praha: Zvon, české katolické nakladatelství, 1995. 559 s. ISBN 80-7113-115-6.

Koniec článku Schizofrénia a náboženstvo.

Hypotéza zjednotenia (HZ)

07.12.2024

Predslov a abstrakt Predslov – fyzik Vladimír Balek Autor chce opísať gravitačné pôsobenie novým spôsobom, inak ako sa opisuje vo všeobecnej teórii relativity (VTR). Netvrdí, že sa VTR nezhoduje s pozorovaniami – to je správne, pretože sa zhoduje –, ale domnieva sa, že nie je dostatočne „zjednotená“, pretože neposkytuje jednotný opis gravitačného pôsobenia a [...]

Syntéza kresťanstva a buddhizmu

28.06.2024

Vybrané pasáže z kapitoly Schizofrénia a náboženstvo Otvorený list do rádia Lumen Vážené rádio Lumen, poslal som Vám k nahliadnutiu knihu Hypotéza zjednotenia: výber z tvorby. Je tam jedna, pre vás, heretická kapitola Schizofrénia a náboženstvo. Veľmi rád by som poznal váš názor, názor teológa, na túto kapitolu alebo aspoň na vybraný text, [...]

Znovu maďarská karta?

20.08.2023

Toto je úryvok z mojej e-knihy: Inteligentný dizajn bez Boha: hypotéza evolúcie riadenej inteligenciou & Teória zjednotenia, ktorá vyšla v roku 2020. Kniha je dostupná zdarma na siahnutie napr. v internetovom kníhkupectve Martinus. V Slovákoch je hlboko zakorenený aj strach z Maďarov. Má to historické dôvody: Slováci boli v minulosti Maďarmi kruto [...]

Vladimir Putin / Donald Trump /

Trump sa teší na stretnutie s Putinom, tvrdo zasiahne proti nelegálnej migrácii

22.12.2024 21:31

Trump avizoval, že v prvý deň vo funkcii podpíše sériu exekutívnych príkazov, ktorými uzavrie hranice USA pre nelegálnych migrantov.

fico putin

Šialený nápad, zrada či hazardovanie so suverenitou Slovenska. Česká europoslankyňa považuje Fica za bezpečnostné riziko

22.12.2024 20:06, aktualizované: 20:23

Ficovu návštevu v Moskve českí vládni poslanci označujú ako ďalší nemravný krok, ktorý poslúži ruským záujmom.

Russia Slovakia

Fico v Moskve rokoval s Putinom, hovorili o plyne aj vojne na Ukrajine. Opozícia stretnutie ostro kritizuje

22.12.2024 18:06, aktualizované: 22:06

Fico vycestoval do Ruska na pracovnú cestu. S Putinom rokoval nielen o plyne.

parlament, národna rada, NR SR, budova

Voľby by v polovici decembra vyhralo Progresívne Slovensko, SNS mimo parlamentu

22.12.2024 17:35

Prieskum agentúra Ako robila v dňoch 16. až 19. decembra na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 59
Celková čítanosť: 85295x
Priemerná čítanosť článkov: 1446x

Autor blogu

Kategórie